نقد فیلم زن و بچه سعید روستایی در اکران عمومی

نقد فیلم زن و بچه سعید روستایی در اکران عمومی

فیلم زن و بچه جدیدترین اثر کارگردان شناخته‌شده ایرانی، سعید روستایی، در ژانر درام اجتماعی است که در تاریخ ۱ مرداد ۱۴۰۴ در سینماهای ایران به روی پرده رفته است. این اثر چهارمین ساخته بلند او پس از فیلم‌هایی چون «ابد و یک روز»، «متری شیش و نیم» و «برادران لیلا» محسوب می‌شود.

خلاصه داستان

مهناز (پریناز ایزدیار)، پرستار ۴۵ ساله‌ای است که پس از فوت همسر خود، با دو فرزند زندگی می‌کند. او در مسیر ازدواج با حمید (پیمان معادی)، راننده آمبولانس مجرد، با مشکلاتی از جمله رفتار پسر نوجوانش علیار (سینان محبی) مواجه می‌شود. ماجرای اخراج علیار از مدرسه و حادثه‌ای تراژیک تبدیل به نقطه عطفی در فیلم شده و مهناز را به جست‌وجوی عدالت می‌کشاند.

عوامل تولید

  • نویسنده و کارگردان: سعید روستایی

  • تهیه‌کننده: سید جمال ساداتیان

  • بازیگران اصلی: پریناز ایزدیار، پیمان معادی، حسن پورشیرازی، فرشته صدرعرفایی، سها نیاستی و سینان محبی

  • مدت زمان فیلم: ۱۳۱ دقیقه

  • نخستین نمایش جهانی در جشنواره کن ۲۰۲۵ (به عنوان نماینده ایران در بخش مسابقه اصلی)

تحلیل انتقادی

نکات مثبت

  • بازی پریناز ایزدیار در نقش مهناز مورد تحسین بسیاری از منتقدان قرار گرفته و به‌عنوان یکی از نقش‌آفرینی‌های برجسته او شناخته می‌شود، با پرداخت دقیق به احساسات پیچیده مادرانه و مسئولیت خانوادگی

  • ادامه مسیر آثار اجتماعی سعید روستایی با تمرکز بر تجربه زن ایرانی و بحران‌های خانوادگی قابل احترام است و این فیلم نیز بازتابی از رنج‌ها و ساختارهای ناهمگون جامعه‌ است. 

نقدها و نقاط ضعف

  • نتقدان متعدد به آشفته‌بودن فیلمنامه اشاره کرده‌اند. به ویژه این مسئله که خُرده‌روایت‌های زیاد بدون پیوستگی کامل وارد قصه می‌شوند و شخصیت‌ها ثبات منطقی ندارند .

  • برخی معتقدند فیلم در تلفیق موضوعات متعدد مثل حضانت، قیود مردسالارانه، دادگاه و ناظم مدرسه موفق نبوده و به نتیجه‌گیری واضحی نمی‌رسد.

وضعیت اکران

فیلم از اول مرداد ۱۴۰۴ وارد سالن‌های سینما در سراسر ایران شد. این اکران پس از شرکت فیلم در جشنواره کن و تأیید وزارت ارشاد، به‌عنوان نشانه‌ای از تقویت سینمای اجتماعی رسمی کشور تلقی می‌شود.

ا بررسی نقدها و نقطه‌نظرهای مطرح‌شده، نقد فیلم زن و بچه سعید روستایی در اکران عمومی نمایانگر اثری است که در برابر وجوه درخشان هنری و اجتماعی، با مشکل ساختار فیلمنامه مواجه شده‌است. اگرچه بازی بازیگران و خلق تصویری زنانه از بحران و انتقام ملال‌انگیز نیست، اما تشتت روایت می‌تواند تجربه تماشای آن را برای مخاطب کمی دشوار کند. در نهایت، این فیلم نقطه‌ای تأثیرگذار در دوران جدید سینمای اجتماعی ایران است، اگرچه می‌توانست با انسجام بیشتر داستانی موفق‌تر ظاهر شود.  

جمع‌بندی

با بررسی نقدها و نقطه‌نظرهای مطرح‌شده، نقد فیلم زن و بچه سعید روستایی در اکران عمومی نمایانگر اثری است که در برابر وجوه درخشان هنری و اجتماعی، با مشکل ساختار فیلمنامه مواجه شده‌است. اگرچه بازی بازیگران و خلق تصویری زنانه از بحران و انتقام ملال‌انگیز نیست، اما تشتت روایت می‌تواند تجربه تماشای آن را برای مخاطب کمی دشوار کند. در نهایت، این فیلم نقطه‌ای تأثیرگذار در دوران جدید سینمای اجتماعی ایران است، اگرچه می‌توانست با انسجام بیشتر داستانی موفق‌تر ظاهر شود.

تماس با ما

با نظر دادن راجع به محتوای این مجله ی اینترنتی ما رو خوشحال می کنین. بی صبرانه منتظر خوندنشون هستیم. فقط کافیه روی دکمه ی زیر کلیک کنین.